Czechosłowacki (tak, był kiedyś taki kraj jak Czechosłowacja) samochód powstał jako wersja rozwojowa projektu V3T zakładów Škoda. Pojazd miał służyć jako wielozadaniowa ciężarówka do zastosowań wojskowych i cywilnych. Prototyp V3T (powstały w Škodzie) przekazany do testów Tatrze traktowany był w Koprzywnicy z niechęcią, wnikliwymi badaniami i drobnymi atakami sabotażu. W związku z tym w Koprzywnicy na własną rękę rozpoczęto budowę własnego prototypu wykorzystującego możliwie dużą część podzespołów z Tatry 111. Po 72 dniach prac powstała próbna dwuosiowa Tatra 128 która w testach porównawczych rozgramiała zarówno prototyp Škody V3T, jak i ZIS-a 110.
Do roku 1953 trwały prace nad ostatecznym produktem, jakim była ciężarówka Praga V3S. Wersja Praga S5T (S – silniční (drogowa), 5T – masa użytkowa 5 ton) powstała trzy lata później. Samochód produkowano do lat 80. XX wieku.
Jeżeli chcecie mieć na swojej półce model tej ciężarówki, wystarczy zakupić wycinankę, skleić model i już. Żarty żartami, ale zanim zaczniemy opisywać zawartość arkuszy, ostrzegamy początkujących – model należy do grupy trudnych i nie polecamy go na początku kartonowej drogi.
Model zaprojektował Mariusz Kita, a Pragę V3S na okładce umieścił Łukasz Półrolnik.
Czas na analizę arkuszy. W wycinance znajdziemy 10 arkuszy z częściami do wycięcia, 5 arkuszy z dokładnymi rysunkami montażowymi oraz rys historyczny ciężarówki wraz z bardzo szczątkowym opisem budowy. Wydruk nie budzi żadnych zastrzeżeń. Przy klejeniu modelu zalecamy stosowanie zasad: trzy razy przymierz i raz przyklej oraz spiesz się powoli.